art

Kunstenares Grazyna Przybyl woont sinds achttien jaar in Nederland. Sinds tien jaar werkt ze in Ruigoord. Behalve schilderen en dichten, schrijft ze proza, vertaalt Poolse literatuur en poëzie naar het Nederlands en omgekeerd, ze fotografeert en maakt kostuums. Gedichten en vertalingen van haar hand zijn opgenomen in verschillende literaire tijdschriften in Polen en Nederland. De nadruk van haar werk ligt op het schilderkunst, hoewel ze een artistieke duizendpoot is. Ze heeft een reeks zeer aansprekende portretten gemaakt van “Vrouwen in het Vuur”, een serie abstracte schilderijen uit visioenen die ze had en een reeks schilderijen van de Kretenzische Slangengodin. Haar inspiratie haalt Grazyna uit haar innerlijk leven maar ook uit de verre reizen die ze heeft ondernomen, de wereldmythologie en de Natuur. Grazyna heeft haar eigen Galerie.

Objecten.

“Mijn vingers en ziel hebben het nodig om regelmatig een stuk boomschors, een schelp of een boomstam aan te raken. Daar vloeien deze objecten uit voort. Ik werk ook met natuurlijke materialen gevonden op verschillende plekken ter wereld. Hier vormen Poolse bossen, Nederlandse parken, Indiase jungles en de onderwaterwereld van de Griekse kust (om maar een paar te noemen) een inspiratiebron voor mij. U ziet hier een paar voorbeelden.”

Vuur.

“In de loop der jaren komt het vuur als thema steeds terug. De laatste jaren moet ik van tijd tot tijd een vrouw in het vuur schilderen en dat doe ik ook, ik volg mijn opdracht. Soms zijn dat een paar schilderijen achter elkaar. De meeste schilderijen ontstonden in de winter. De vrouw in het sterrenbeeld “Maagd” is een zomerse creatie.

Het blauw.

“Deze kleur is een van terugkerende thema’s. Als zo’n thema naar me toe komt, kan ik het blauw bijna eten, bij wijze van spreken. Het is dan mijn voeding. Het brengt bezinning, rust en helpt me de grotere verbanden te zien tussen verschillende lagen van de werkelijkheid. Soms zijn dat ook beelden van planeten die ik met mijn geestesoog zie en daarna schilder.”

Serie 2003-2008

“Deze serie heeft haar oorsprong in visioenen die zich hebben voorgedaan als bewegende voorstellingen, toen ik ernstig ziek was (in 2000 en 2001; inmiddels is het geschiedenis). Deze beelden hebben mij geholpen om die moeilijke periode door te komen. Ze werkten voor mij heilzaam. Met de gedachte in mijn achterhoofd dat ze misschien ook andere mensen kunnen helpen, heb ik ze op het doek gezet. Om een goed resultaat te verkrijgen dat wil zeggen om wat ik gezien heb, optimaal weer te geven, experimenteerde ik met verschillende technieken en media, met olieverf als basis. Mijn intentie in de ze serie is met andere te delen, wat mijzelf goed deed en wat voor mij werkte. Een tijd lang noemde ik deze serie “Abstracte schilderijen” tot ik in gesprek met een bevriende schilder te horen kreeg: ‘Je hebt ze toch gezien. Dan zijn ze niet abstract.’ Ja, inderdaad, in die zin zijn ze zeker concreet.”

India.

“De grote indruk die India op mij maakte, heb ik een paar jaar geleden in schilderijen weergegeven met sterk contrasterende kleuren en een naïeve manier van schilderen.”

Andere.

“Hieronder ziet u een paar voorbeelden van schilderijen die volgens mij niet in de andere categorieën passen. De Slangengodin is de eerste geworden van een serie schilderijen van slangengodinnen waar ik nu mee bezig ben.”

Jaren “90.

“Hier een paar voorbeelden van mijn werk uit deze periode.

Planten.

“Planten vormen voor mij een onuitputtelijke inspiratiebron. Ze zijn essentieel voor mijn bestaan, wat vanzelfsprekend is voor alle mensen, maar ik ben me daar heel goed bewust van. Als de wereld van mensen me te ingewikkeld wordt, ga ik bewust en met mijn hele aandacht naar de planten kijken. Ik maak contact met ze, ook al zeggen ze niets in de mensentaal terug.

************************************************************************************